Written by 1:41 e m Hälsa, Psykologi

Hur blir du av med stressmage?

Är du en av många som lider av stressmage? Det är en av de vanligaste problemen som vi svenskar har problem med. Det är ofta att man lever ett stressigt vardagsliv eller lider av psykisk ohälsa som ångest och depression som ligger bakom denna åkomma. Ordet stressmage är mer eller mindre ett samlingsnamn för magproblem som har en emotionell orsak. Några vanliga stressmage symtom är följande:

  • En känsla av att vara konstant uppblåst. 
  • Mycket gasbildning. 
  • Halsbränna och sura uppstötningar. 
  • Tryck i mellangärdet. 
  • Förstoppning.
  • Diarré.
  • Värk. 

Dessa symtom är vanligast men det kan också visa sig på fler sätt än dessa och om du känner att du är orolig över symtomen som du har så kan du alltid ringa 1177. Där kan du rådfråga en kunnig specialist som kan ge dig svar på dina funderingar.

Vad händer med oss när vi är stressade?

Stress hör till vår psykologiska och biologiska natur att hantera olika händelser eller situationer som vårt system uppfattar som utmanande eller hotfulla. Vi blir ofta utsatta för moment som kan skapa stress i vår vardag och idag är stress mer eller mindre klassat som ett folkhälsoproblem. Stress aktiveras på grund av att vi känner oss pressade, antingen av oss själva eller från vår omgivning. Vi känner att vi har krav som vi behöver leva upp till och får då så kallade stressreaktioner, där stressmage är ett av många symtom.

Men vad händer egentligen inom vår kropp när vi är stressade? Att vi blir stressade i nödsituationer är en överlevnadsinstinkt och i vissa fall så är stress nödvändigt. Vad sker i kroppen om man lever under långvarig stress?

  • Så fort hjärnan tolkar något som ett hot så aktiverar detta vårt sympatiska nervsystem som är en del av det autonoma nervsystemet (som styr puls, andning och omedvetna reaktioner).

  • När det sympatiska nervsystemet i sin tur signalerar kroppen att utsöndra stresshormon (kortisol, adrenalin och noradrenalin) så höjer detta vår puls och blodtryck.

  • Här så går all energi till kroppen för att vi ska kunna göra oss redo att fly och istället så gör det att  “mindre” viktiga funktioner i kroppen bortprioriteras. Detta gäller bland annat huden och matsmältningen.

  • Vid stress så höjs vår smärttröskel och blodet har enklare för att koagulera (eftersom att kroppens fly-och-fäkta system triggas så ligger nu hela kroppen på överlevnadsläge och om det hade varit i naturen och vi blivit attackerade av ett djur exempelvis, så hade vi behövt dessa funktioner). 

På grund av att matsmältning och många andra funktioner blir påverkade av stresshormonerna när de utsöndras så påverkar detta oss starkt och gör att många upplever att de får stressmage vid långvarig stress. 

Stressmage och vikten av att stressa ner

När det kommer till stressymptom och specifikt för stressmage, så är det otroligt viktigt att stressa ner för att lugna kroppens sympatiska nervsystem så att inte kroppen fortsätter utsöndra stresshormoner. Vila och återhämtning är därför A och O när det kommer till stresshantering. Men det är inte det enda som du kan göra för att hjälpa magen att bli balanserad. Kost och sömn är också två mycket viktiga nämnare i denna ekvation.

Om du inte äter mat som är bra för dig, kommer det göra att magen reagerar starkare av viss kost. Vid stressmage blir magen mer känslig och det är vanligt att drabbas av magproblem. Det är också vanligt med andra psykiska och fysiska problem på grund av att kroppen inte får näringen som den behöver. Det kan vara så att stressen kommer hemifrån i hushållet eller från jobbet, vilket kan vara svårt att komma från. Det är därför viktigt att hitta vad det är som orsakar stressen, så att du kan göra förändringar som krävs för att må bra.

Det är viktigt att tänka på kosten för att lindra stressmage!

När vi får problem med magproblem i samband med stress så kan det vara svårt att komma ifrån och det kan kännas som en ond cirkel. Kosten är viktig för att vi ska få is alla vitaminer och mineraler som vi behöver varje dag. Något du alltid kan ha i åtanke gällande din kost:

  • Ät små portioner men ofta, detta kan hjälpa till att lindra halsbränna. Det är inte heller bra att äta för sent på kvällen, då detta kan bidra till magsmärtor.
  • Ät mat som är enkel att smälta för kroppen, som mycket vegetabilier som frukt och grönt (gurka, tomat, spenat, broccoli, kokta morötter, melon, banan etc).

  • Undvik att äta fet, stekt mat som är stark eller välkryddad. Kött är också något som du bör undvika. Fisk och kyckling är bättre och enklare för magen att smälta. 

Mindfulness och stresshantering

Att varva ner kan vara enklare sagt än gjort och detta är något som många där ute kan intyga. Vi vill gärna vara mer i nuet och hinna med att meditera eller gå på ett yogapass på lunchen. Detta kan bidra till psykisk ohälsa och stress eftersom det gör att vi lägger ytterligare press på oss själva. Rådet till dig som har svårt att ta dig tiden att medvetet varva ner bör göra tid för en stunds meditation, helst på morgonen. Sätt dig i stillhet och visualisera hur du önskar att din dag ska bli.

Att meditera på morgonen gör att du startar dagen i din egen stillhet, där du får en stund till dig själv. I dessa läge är det också en god idé att göra olika andningsövningar. Att lära dig att andas djupt med magen och långsamt och lugnande. Andningen är vårt största redskap till att reducera stress. När du lär dig hur du ska andas så kan du även anamma tekniken i stressiga situationer där du får problem med stressmage eller annan stressrelaterad åkomma.

(Visited 10 times, 1 visits today)
Close