Written by 11:09 f m Diet, Hälsa

Tips på hur du återställer din tarmflora

återställa tarmflora

Visste du att du har omkring 100 000 miljarder (!) bakterier i tarmen? Av alla dessa miljarder bakterier ingår samtliga i cirka 800 till 1000 olika bakteriestammar. Eller så bör det vara för att sin tarmflora ska må bra. Men vad händer i kroppen när du exempelvis är dålig i magen?

Mjölksyrebakterier – ett måste för din tarmflora

Mjölksyrebakterier är livsviktigt för att tarmfloran ska fungera normalt. Dessa finns naturligt i vår tarm men när det uppstår ett problem, exempelvis om du fått i dig ”konstiga” bakterier på utlandsresan, kan du behöva tillsätta fler mjölksyrebakterier. Detta för att hjälpa kroppen hantera de onda bakterierna som för närvarande stör balansen. Genom att börja äta mer fermenterad mat, exempelvis syrade morötter eller kimchi, kan du på naturlig väg få i dig fler mjölksyrebakterier. Det finns även mycket i naturlig yoghurt och fil. Men om du vill vara säker på att få i dig rätt sorts bakterier och tillräckliga mängder är det allra lättast att ta tillskott i form av mjölksyrebakterier eller probiotika. Du kan hitta olika sorters mjölksyrebakterier och probiotika som består av olika sorters bakteriestammar. För att hitta rätt sort för din tarmflora kan du behöva testa mellan olika. Det finns vissa populära varianter som kombinerar några av de mest starka mjölksyrebakterierna som visat sig ha goda resultat på att förinta onda bakterier.

Fibrer och probiotika bra för tarmflora

Ett annat tips för en gladare tarmflora är att bevara de mjölksyrebakterier du redan har i tarmen, dessa skapas också naturligt i kroppen. För att mjölksyrebakterierna ska trivas i kroppen behövs fibrer och probiotika. Fibrer kan du enkelt få i dig genom mat. Till exempel kan du gå runt bland frukt- och grönsaksdisken och plocka på dig saker som kål i olika form, broccoli, baljväxter som bönor och potatis. Även vitlök, jordärtskocka och grön banan är stora källor till nyttiga fibrer. Problemet som kan uppstå om du inte är van vid att äta mycket fibrer, är att du blir gasig i magen. Dock är detta oftast ett övergående problem som försvinner när kroppen vant sig. Om du har en väldigt känslig mage kan du istället prova att koka dina grönsaker innan du äter dem, eller försöka höja intaget av havregryn som också är en bra källa till fibrer. 

återställa tarmfloran med grönaker

Hoppa över snabba kolhydrater

Många av våra tips handlar om vad du äter och det beror på att din tarmflora påverkas av just det. Precis som att det är bra att öka intaget av fibrer och probiotika bör du även se till att minska intaget av snabba kolhydrater. Varför? Idag äter vi betydligt mycket mer processad mat och mycket tomma kalorier. När vi tankar kroppen med vitt mjöl, socker och massor av fett får inte magen den energi den behöver. Inte heller mjölksyrebakterierna blir glada och bestämmer sig då för att försvinna. Då får du helt plötsligt för få mjölksyrebakterier, som är något av det viktigaste för en glad tarmflora. Därför är det viktigt att hitta en kost som tankar kroppen med den näring den behöver. Vitt mjöl, socker, fett och godis kan vi unna oss ibland, men först bör du mätta behovet av det viktiga.

Var försiktig med antibiotika

Ibland måste man ta en antibiotikakur för att bli av med olika sjukdomar. Dock överanvänds detta genialiska preparat otroligt mycket över hela världen. Detta är farligt, inte bara för tarmfloran, men även för resistensen. Vad händer när vi plötsligt inte får någon effekt av antibiotika? Helt plötsligt blir lättbotade sjukdomstillstånd allvarliga och extremt farliga. För tarmfloran är antibiotika en stor fiende eftersom den tar kål på både onda och goda bakterier i magen. Många upplever diarréer eller illamående vid antibiotikakurer, ett symptom av att de goda mjölksyrebakterierna förintas. Om du måste äta antibiotika bör du se till att också ge kroppen mjölksyrebakterier för att försöka rädda upp situationen i tarmen. Tanka på i förebyggande syfte samt efter kuren för att återställa tarmens normala pH-värde och balans.

Skippa antibiotika i onödan


(Visited 29 times, 1 visits today)
Close