Written by 5:48 e m Hälsa, Psykologi

Vad är stress?

Hantera stress

Stress är något som sker naturligt i kroppen när vi befinner oss under press. Trots att det är en naturlig reaktion kan det ibland vara farligt. Hur vet man egentligen när man lider av stress och när det har gått för långt? Ju tidigare man tar tag i problemen desto större chanser har man att slippa återhämta sig under lång tid.

En naturlig reaktion

Psykologi, läran om människans beteende och dess upplevelser studeras det idag mycket om. Främst om hur vi påverkas av så kallad ”stress” och vad som faktiskt händer med kroppen. När vi människor känner oss pressade av olika situationer, exempelvis om vi har för mycket i skolan eller på jobbet, reagerar kroppen med stress. Du kan få svårt att fokusera, sover sämre och kan börja känna dig trött och orolig. Anledningen till varför kroppen skapar stress är för att vi ska klara av att göra saker snabbare, den försöker egentligen att hjälpa oss. Ibland är stress väldigt bra och viktigt, som att hinna med bussen eller se till att få hemläxan gjord. Men ibland kan stress komma även när du egentligen inte har något stort framför dig. Då kan stressen vara farlig och göra dig utmattad på sikt. Om du upplever att du är mer stressad än vanligt och att det pågått under längre tid kan det vara dags att söka hjälp för problemen. Via vårdcentralen eller hos en psykolog kan du få bra råd och hjälp för att lösa den faktor som utlöser stressen i ditt liv. 

Stress gör oss till överlevare

Precis som med många andra kroppsliga funktioner har även stress funnits hos människan i tusentals år. Idag lever vi inte alls som för tusen år sedan, något som kan göra att vissa av våra gamla egenskaper inte fungerar så som de från början var tänkt. Stress var ovärderligt förr eftersom det fick oss att orka fly från diverse hot. Idag kan stress också vara hjälpsamt eftersom stressen gör att kroppen mobiliserar mer energi snabbt. Med den energin får du ett styrkepåslag som gör att du orkar lite till eller hinner snabbare. Om stressen blir övermäktig kan den reagera som så att kroppen börjar stänga av. Kroppen tror att hindret som stressen vanligtvis kan hindra, är för stort. Det finns ingen idé att stressa eftersom du ändå inte kommer klara det. När det här sker upplever man olika symptom, bland annat nedstämdhet, oro, håglöshet och trötthet. Detta kan ibland leda till utmattningssyndrom.

Hantera stress

Hur hanterar man stress själv?

Det finns många saker du kan göra för att minska och hantera din stress. Något av det viktigaste är att ge dig själv tid för återhämtning och vila. Efter en stressig period är kroppen och sinnet i stort behov av en paus. Om den inte får det fortsätter stressen och alla tillhörande symptom att störa och med många månader eller till och med år med stress, kan det ge långvariga besvär. Det finns många bra stresshanteringskurser som kan vara värdefulla att ta del av. Du kan även se om det finns något i din vardag, stort som litet, som du kan förändra för att få bort en stressig del. Det kan handla om matlagningen, kanske känns det stressigt att hinna med den varje dag. Försök göra det enklare för dig själv genom att förbereda mat under helgen så du slipper ta itu med det under veckan. Om du haft en period som är intensivare än vanligt på jobbet kan det vara viktigt att säga nej till sådant du vanligtvis vill göra på fritiden. Kanske hänga med kompisar eller resa. Det som kan vara det viktigaste är istället att inte göra någonting, bara ligga i soffan och kolla på serier eller läsa en bok.

Ta det goda med stress och eliminera det dåliga

Som vi förstår är stress inget vi kan ta bort från vårt liv, det är en reaktion som sker i kroppen. Däremot har vi lärt oss att det finns massor av saker som vi själva har möjlighet att göra för att påverka vår situation. Utveckla dig själv genom att våga säga nej, våga ge dig själv tid för återhämtning och vila.

I dagens samhälle är inte vårt största hot en sibirisk tiger som ska anfalla. Idag har vi betydligt fler och helt andra typer av hot. Till exempel ska vi se bra ut, träna, laga näringsrik mat, vara sociala och ha många vänner och dessutom leva framgångsrika liv. Detta är bara några av kraven vi har på våra axlar. Det är fullständigt omöjligt att leva perfekt eller enligt någon bild. Se till att lyssna mer på dig själv och vad din kropp säger till dig. Den vet alltid vad den behöver om du bara lyssnar.

Källor:

https://www.umo.se/att-ma-daligt/stress/vad-ar-stress/

https://www.hjarnfonden.se/2017/12/vad-ar-stress-och-vad-hander-i-kroppen-nar-vi-stressar/

https://www.vgregion.se/ov/ism/stress-rad-och-behandling-vad-ar-stress/

(Visited 36 times, 1 visits today)
Close