Written by 11:02 e m Diet, Hälsa

Vitaminbrist – dessa vitaminer behöver du dagligen

vitaminbrist sundast

Vitaminer är livsviktiga för att kroppen ska må bra, dock är vitaminer inte något som vi själva kan producera utan måste ständigt ta dessa externt. Vitaminer finns i mängder av råvaror, som bär och frukt, dock behöver du ta vitaminer som ett komplement. Vilka vitaminer saknar du för att inte få vitaminbrist?

Några populära vitaminer som är bra för att må bättre och slippa vitaminbrist är bland annat:

  • Betakaroten. Förstadium till A-vitamin, ett av de viktigaste vitaminerna eftersom det hjälper kroppens immunförsvar och håller oss friskare.
  • Magnesium. Detta är en vitamin som är viktig för de flesta som upplever stress, som äter processad mat och eller som tränar. 
  • Omega 3. Den här vitaminen är ypperligt bra att ta för att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Det är en vitamin med viktiga fleromättade fetter. Äter du sällan fisk bör du verkligen se till att du har Omega 3 hemma.
  • D-vitamin. Detta vitamin är viktigt för oss nordbor eftersom det är ett vitamin som kroppen producerar med hjälp av solen. Under vinterhalvåret får vi inte tillräckligt med sol och då är det bra att komplettera. D-vitamin är bra för kalciumet.
  • B-vitamin. B-vitaminer hjälper med en rad olika saker eftersom det finns åtta olika sorters vitaminer i B-vitamin. B9-vitamin är exempelvis bra om du är gravid eftersom vitaminet hjälper fostret att utvecklas.

Multivitamin – en komplett vitaminkälla mot vitaminbrist

Om du är osäker på vilka vitaminer du bör ta kan det vara bättre att ta en multivitamin. Den här sortens kosttillskott innehåller nämligen flertalet vitaminer och mineraler som är bra för kroppen. En må-bra-boost i vitaminform helt enkelt. Vilka vitaminer man behöver varierar mycket beroende på ålder och kön. Därför finns det många olika sorters multivitaminer att välja bland. Du kan hitta multivitamin kvinna eller man, eller multivitamin sport som innehåller fler vitaminer för den som tränar mycket.

Få i dig vitaminer på naturlig väg

Vitaminer produceras som vi nämnde ovan inte på naturlig väg i kroppen. Vi behöver äta något externt för att få i oss dessa nyttigheter. Men om du inte vill ta tabletter kan du hitta vitaminer i vanlig mat. När du äter en varierad kost får du oftast i dig det du behöver. Skulle du ha specialkost kan du behöva komplettera med vissa vitaminer.

  • A-vitaminer. Finns i mycket, bland annat i ägg, aubergine, morötter, fisk och kött. Bra för hjärta, lungor och njurar.
  • C-vitaminer. Finns i råvaror som citrusfrukter, vitkål, broccoli och paprika.
  • D-vitamin. Äter du ägg och fet fisk? I så fall får du garanterat i dig tillräckligt med D-vitamin. Viktigt för kalciumet.
  • E-vitaminer. Hittas i vegetabiliska oljor, nötter, ägg och avokado. Livsviktigt för immunförsvaret.
  • K-vitaminer. Ät mycket grönkål, broccoli, spenat och sojabönor så tillgodoser du kroppens behov av vitamin K, ett viktigt vitamin för kroppens förmåga att koagulera blodet.

Fördelar med vitaminer – för att slippa vitaminbrist

Vitaminer är livsviktiga för att vi ska må bra, både rent kroppsligt men också i sinnet. Olika vitaminer har olika hälsoeffekter på kroppen. Ett exempel är betakaroten, ett förstadium till A-vitamin. Om du äter mycket betakaroten börjar ämnet färga kroppens underhudsfett. Det är ofarligt men man kan uppleva att hudtonen blir mer orange. Forskning har visat att betakaroten hjälper kroppens eget solskydd, du bränner dig exempelvis inte lika lätt i solen. Detta är en stor hälsofördel som du med fördel kan utnyttja inför en solsemester. Tänk dock på att börja äta betakaroten i tid eftersom kroppen behöver cirka tio veckor på sig att lagra tillräckligt med vitamin för att skapa ett skydd.

Precis som med allt ska man aldrig överdriva, inte heller med vitaminer. Det finns risker med allt, även överintag. Äter du den rekommenderade dosen är det inte någon fara att ta vitaminer. Det går inte heller att säga en hälsofördel med vitaminer eftersom varje specifik vitamin har sina egna egenskaper. D-vitamin är exempelvis bra eftersom du stärker skelettet, behåller en normal muskelfunktion samt förhöjer immunförsvaret.

Vad är multivitaminer, och vad rekommenderas?

Det finns olika rekommendationer om intag av olika vitaminer. När det kommer till hur mycket du bör ta av dina multivitaminer beror det i största del till hur din kost ser ut. Följer du livsmedelsverkets rekommendationer om kost så brukar multivitaminer inte behövas. Om du har specialkost kan det vara aktuellt. Men se till att alltid kontrollera vilka rekommendationer som finns för just de vitaminer eller mineraler du kompletterar med.

Summan av kardemumman

Vitaminer har många fördelar, särskilt idag när alltmer mat är processad och vi får svårare att hinna få i oss nyttig energi. Vitaminer och multivitaminer kan hjälpa dig med:

  • Ökad energi.
  • Bättre sömn.
  • Bättre immunförsvar.
  • God hälsa för organen.

Det finns naturligtvis risker med vitaminer om du använder för mycket. Vilka risker beror på vilken vitamin du överanvänder. Exempelvis kan följande risker förekomma:

  • För högt intag av C-vitamin kan orsaka grå starr.

Kolla alltid informationsbladet för att veta hur mycket du ska ta av dina multivitaminer.

(Visited 28 times, 1 visits today)
Close