Written by 8:59 e m Diet, Hälsa

Vitaminer och mineraler – behöver jag ta tillskott?

Vitaminer och mineraler

Vitaminer och mineraler är oumbärliga för att vi ska må bra och för att kroppen ska fungera optimalt. Frågan är dock, får du i dig tillräckliga mängder av de viktiga vitaminer och mineraler som finns?

Viktiga vitaminer och mineraler

Eftersom det finns mängder av mineraler och vitaminer som är viktiga för kroppen har vi begränsat oss till fyra stycken av de vi anser vara de viktigaste. 

  1. A vitamin
  2. B vitamin
  3. Kalcium
  4. Magnesium

Därtill finns naturligtvis många andra mineraler och vitaminer som är livsviktiga. Nedan kan du läsa mer om varför vi valt ut just dessa fyra som några av de viktigaste i listan av vitaminer och mineraler.

A vitamin – viktigt redan från fosterutvecklingen

A vitamin är tveklöst en av våra viktigaste vitaminer. Den verkar på många sätt, bland annat för att synen, huden och våra slemhinnor ska fungera optimalt och må bra. Dessutom är A vitamin oerhört viktigt under tillväxten av embryot under graviditetens första stadium. Bland annat är vitaminet viktigt för att fostret ska kunna utveckla en bra syn. Det går att få i sig A vitamin via maten, exempelvis genom att äta ost, ägg och inälvsmat, exempelvis lever. För att vara på den säkra sidan är det dock bra att ta tillskott om det behövs. Då ska du leta efter betakaroten vilket är växtbaserat. Vill du äta betakaroten på ett naturligt sätt, så kan du köpa livsmedel såsom nypon, mango, spenat, tomat. Detta omvandlas sedan till A vitamin i kroppen.

B vitamin – hud, hår, naglar

B vitamin är inte bara ett enda vitamin utan det finns åtta stycken olika som samtliga verkar positivt på kroppen. De två allra viktigaste B vitaminerna är B12 och B6. B vitaminet är oumbärligt för att vi ska kunna producera nya röda blodkroppar. Dessutom används vitaminet i kroppen för att musklerna ska få den energi de behöver. För att hjärnan ska kunna sända ut signaler och på så vis prata med kroppen behöver den B12. Det är extremt viktigt för att vi ska skapa nya celler och därför också avgörande i fostrets utveckling. B12 hittar du i fisk och skaldjur, ägg och olika mejeriprodukter. Om du exempelvis är vegan kan det vara bra att ta tillskott av B12 för att säkerställa att du får i dig vitaminet. Även äldre människor kan ofta behöva tillskott av B12 eftersom kroppen får svårare att ta upp vitaminet med åldern.

Kalcium – viktigt för skelettet

För att vi ska kunna skapa tänder och skelett är kalcium helt avgörande. Det är ett av kroppens viktigaste grundämne och något du ofta får i dig i en varierad kost. Bland annat finns kalcium i en rad olika mjölkprodukter och även bladgrönsaker samt i nötter. Exempel på livsmedel som inte är mejeriprodukter är solrosfrön, nässlor, grönkål och mandlar. Förutom att kalcium är viktigt för skelettet verkar det även på andra sätt. Till exempel genom att hjälpa kroppen att bibehålla en normal ämnesomsättning och för att blodet ska kunna levra sig. Kom ihåg att du behöver D-vitamin för att kroppen ska kunna ta upp kalciumet du tillför. 

Magnesium gör dig lyckligare

Magnesium är en mineral som är ovärderlig av flera anledningar. Dels eftersom magnesium har visat sig minska risken för att hamna i depression samt för att drabbas av cancer. Dessutom har magnesiumtillskott visat sig minska ledvärk för äldre människor samt mensvärk. För den som lider av för högt blodtryck kan magnesium vara en räddare i nöden. Enligt en brittisk studie såg man tydligt att magnesiumet fungerade som kalciumflödeshämmare på det sättet att den minskade blodtrycket. Med andra ord fungerade mineralen som en blodtrycksmedicin. För många människor som är trötta och orkeslösa är det bakomliggande problemet ofta magnesiumbrist. Du upplever mycket sällan biverkningar när du tar tillskott av magnesium så det kan ofta vara värt att testa och se om dina besvär lindras.

Livsviktigt helt enkelt

Att mineraler och vitaminer är viktiga råder det inga som helst tvivel om. Många vitaminer tillverkar kroppen av sig själv, andra får vi i oss via mat eller tillskott. Många allmänna symptom som exempelvis trötthet, huvudvärk, hjärtklappning eller sprött hår, kan lindras genom att ta tillskott av olika vitaminer. Om du inte vet exakt vad du har brist på kan du hos en vårdcentral lämna blodprov och snabbt få svar på hur dina värden ligger till. Kanske behöver du mer av mycket, då kan multivitaminer vara ett alternativ.

Här kan du läsa mer om C vitaminer!

(Visited 7 times, 1 visits today)
Close