Written by 5:11 e m Träning

Vad är styrketräning? Och vad innebär det?

vad är styrketräning

Du har med största sannolikhet kommit i kontakt med någon form av styrketräning i ditt liv. Det kan vara allt från styrketräning där du endast använder din kroppsvikt, till träningspass där du använder flera hundra kilo i flera olika övningar. Styrketräning har dock fått ett rykte att bara vara till för en viss typ av människor, men så är självklart inte fallet. 

Olika typer av Styrketräning

Det finns ganska många olika typer av styrketräning, det kan vara allt från armhävningar eller squats där du bara använder din kroppsvikt, eller så kan det vara bänkpress där du lyfter flera hundra kilo. All träning där du fokuserar på att höja styrkan, den anaeroba uthålligheten, eller att bygga muskler brukar oftast klassas som styrketräning.

Även om styrketräning inte är något som utövas av större delen av populationen, så är det ändå en träningsform som har fått vind i ryggen under de senaste åren, mycket tack vare att det ständigt introduceras nya träningsformer.

Varför du bör utöva Styrketräning

Kroppen mår generellt sett väldigt mycket bättre av träning, där styrketräning är en av de bästa träningsformer man kan ägna sig åt. Det är väldigt få människor som inte skulle må bättre utav någon form av styrketräning, så argumenten för att inte göra det är ganska snåla.

Olika fördelar med Styrketräning

Det finns många fördelar med styrketräning, nedan kan du se en lista med de mest framträdande fördelarna.

  • Du går ner i vikt, eller omvandlar fett till muskler.
  • Du får ett bättre blodtryck, vilket leder till att ditt hjärta mår bättre, vilket då även hela kroppen gör.
  • Du får ett stabilare blodsocker, vilket leder till t.ex. mindre sötsug.
  • Starkare muskler, din vardag kommer att upplevas mycket enklare och roligare.
  • Starkare skelett och stabilare balans.
  • Du kommer att känna dig piggare och gladare.

Hur du kommer igång med din styrketräning

Det kan kännas skrämmande och svårt att komma igång med styrketräning, det är ett naturligt och vanligt fenomen. Det är dock inte särskilt svårt eller komplicerat, utan det är endast en illusion man skapar för sig själv. Styrketräning behöver inte vara särskilt svårt, samt att man inte behöver vara rädd för att göra bort sig framför andra i gymmet.

Om man har tid och ekonomi till det så rekommenderas det att anlita en personlig tränare för att visa grunderna, samt möjligtvis lägga upp ett träningsschema åt dig. Vissa gym har dock en gratis introduktion när man registrerar sig, något som det rekommenderas att man tar del av. Gym är dock oftast fullproppade av människor som har mycket erfarenhet av träning, så var heller inte rädd för att fråga om råd eller tips men hur du använder en viss maskin eller övning.

Om man hellre vill börja på egen hand, då krävs det att man har lite förkunskaper, samt att man tar det väldigt försiktigt. Försök att hitta något lämpligt träningsprogram online, eller läs vår information om basövningar nedan, då får du en bra grund för hur du ska träna på rätt sätt. Ta det lugnt i början, försök inte att utmana dig för hårt, då detta kan leda till att du antingen tröttnar, eller ännu värre, att du skadar dig.

Olika basövningar för styrketräning hemma

Basövningar är precis vad det låter som att det ska vara, grundläggande övningar som tränar större delen av kroppen. Med basövningar som t.ex. knäböj, marklyft och bänkpress så tränar du en stor del av kroppen, trots att du bara utför tre olika övningar. Dessa övningar är även kända för att vara relativt enkla att utföra, vara roliga, samt vara mer skonsamma mot kroppen än vad många nya och moderna maskiner är.

Knäböj

Knäböj styreträning

Många anser att knäböj är den överlägset bästa övningen man kan göra om man vill bygga musker och styrka. Man aktiverar i princip hela underkroppen, samt att hela rörelsen är en del av ett naturligt rörelsemönster, vilket förhindrar skador och liknande.

Knäböj går att göra både med eller utan vikter. Om man är nybörjare rekommenderas det att endast använda kroppsvikten, samt att man försöker att lära sig rätt teknik. Vill man istället använda vikter så är det vanligaste sättet en skivstång med diverse vikter på. Denna stång lägger man sedan bakom nacken, samt håller med fast med båda händerna på varsin sida om huvudet.

Marklyft

Marklyft är aningen med komplicerad än knäböj, samt kan kännas ganska konstigt att utföra i början. Den här övningen aktiverar massvis med olika muskler i kroppen, där fokus ligger mer på rygg och överkropp, även om den aktiverar en stor del av underkroppen också.

Här använder man en skivstång, står brett med benen, samt lyfter sedan upp kroppen. Här är teknik oerhört viktigt, annars är det lätt att skada sig. Dessa skador kan bli väldigt allvarliga om man inte gör rätt från början, så se till att du skaffar dig den hjälp eller teknik som behövs för att kunna genomföra övningen på rätt sätt.

Bänkpress och armhävningar

Bänkpress och armhävningar är förmodligen de vanligaste och mest använda övningarna som man kan utföra. Dessa övningar är väldigt snarlika, samt tränar ungefär samma delar av kroppen, men skillnaden är att bänkpress innehåller vikter, medan man vid armhävningar endast använder kroppsvikten.

Den här övningen tränar större delen av framsidan av överkroppen, där bröst ligger i fokus. Armhävningar är väldigt lätta att utföra, men du kan med fördel följa någon guide som du hittar på internet, för att säkerställa att du får rätt teknik från början. Vad gäller bänkpress så är det aningen mer komplicerat. Här rekommenderas det starkt att antingen få hjälp med grunderna, alternativt att testa sig framåt i ett långsamt tempo.

Hur du undviker skador vid styrketräning

Att försöka undvika skador vid träning är den viktigaste delen av träningen, men något som de flesta tyvärr förbiser.

Se därför till att du alltid gör följande:

  • Värm upp ordentligt innan du sätter igång med träningen
  • Lär dig rätt teknik från början, var inte rädd att fråga om hjälp
  • Var försiktig och börja långsamt
  • Använd rätt utrustning, t.ex. skor som är anpassade för träning
  • Träna bara om du är fullt frisk, annars kan ditt sjuktillstånd förvärras
  • Träna inte för ofta, då detta kan leda till överträning
  • Varva alltid ner efter träning, samt stretcha

Vid styrketräning är det viktigt att få musklerna att återhämta sig och att man håller sig frisk, Vi rekommenderar att du i samband med träning äter C Vitamin eller Multivitamin.

(Visited 15 times, 1 visits today)
Close