Written by 9:55 e m Uncategorized

Allergi och träning utomhus!

Att träna med allergi kan vara något som kan vara lite mer ansträngande än för personer som är friska. Under sommarhalvåret är det många där ute som lider av pollenallergi och detta kan vara jobbigt vid exempelvis löpning utomhus. Även om de flesta älskar när det slår ut knoppar på träden, så är det inte lika roligt för pollenallergiker. Det är ofta ett enda långt lidande, vilket gör att många som lider av allergier drar sig för att ge sig ut och träna under denna period.

Du som är pollenallergiker kan med säkerhet intyga hur jobbigt det kan vara! Rinnande, kliande och svidande ögon och täppt näsa är bara några av symptomen du får tampas med. Det är faktiskt var tredje svensk som lider av allergi och ofta är det björk, gräs, gråbo och hassel som är bovarna i dramat. Säkert blir du trött på att träna inomhus och längtar efter att ge dig ut på en spring- eller cykeltur? I detta inlägg ska vi gå närmare in på hur du kan träna trots allergi!

Allergiker? Var alltid förberedd!

De flesta som har problem med allergi skulle nog kunna skriva upp på att det är otroligt viktigt att vara förberedd under pollensäsongen. Se över dina mediciner och hur du kan använda dem för att förbättra dina förutsättningar för att träna, även utomhus. Du har säkert provat dig fram under tidigare säsonger och känner din kropp väl. I vissa fall kan det vara så att det är bra att öka dosen av allergimediciner successivt, eller att det räcker med att ta astmamedicin innan du går ut. Se alltid till att ta din allergimedicin innan du ger dig ut på tur i spåret eller på cykeln. Ha också alltid med dig extra vid behov, som du kan ta om det blir för olidligt.

Tips till dig som lider av pollenallergi:

  • En god idé är att tänka på vilken tid på dygnet du ger dig ut för att träna. En bra idé är att ge dig ut tidigt på morgonen eller vid midnatt. Varför? Jo för att då är det oftast fuktigare i luften och detta binder pollenpartiklarna.

  • Ju varmare det är ute, desto högre är också oftast i regel pollenhalten. Därför är det inte smart att träna utomhus mitt på dagen då det är som varmast.

  • Ha alltid din allergimedicin tillgänglig och ta alltid din medicin innan du ger dig ut, även om det är under timmarna då det är mindre pollen. Gå hellre upp tidigt på morgonen och gör bort träningen innan jobbet.

  • Träna när det regnar! Eftersom att fukt som sagt binder pollenpartiklarna så gör det att det inte är lika mycket pollen i luften. Även om det kanske inte känns så kul att ge sig ut i regnet, så kan detta vara väldigt härligt trots alls. Du slipper nästäppa och andningsbesvär och kan utföra din träning i harmoni.

  • Om du ska cykla så är det viktigt att du har på dig glasögon som skyddar dina ögon. Detta eftersom att du vill undvika att pollen som är i luften kommer in i dina ögon i farten. En annan god idé kan vara att skölja av ansiktet under träningen då och då.

  • Smörj vaselin eller annan fet kräm som sitter kvar ett tag under näsan. Detta gör att pollen som flyger i luften fastnar där och inte åker in lika lätt i dina andningsvägar. Det finns också pollenfilter som du kan använda som fångar upp pollen så att du inte andas in det.

  • Ta alltid en ordentlig dusch när du har tränat och kommit in igen och släng dina kläder direkt i tvätten. Genom att göra på detta sätt så undviker du att få in pollen inomhus. Pollen kan fastna på tyg och sedan trigga din allergi när du är inomhus, därför är detta viktigt.

Annat du kan tänka på för att undvika allergi:

  • Håll alltid koll på pollenprognoserna. Välj helst bara att träna ute de dagarna som det är mindre pollen. De dagar som det är mycket höga pollenhalter bör du välja att träna inomhus. Förbered dig alltid genom att ta din pollenmedicin innan du ger dig ut.

  • Under pollensäsongen så är det bra att sova med fönstret stängt för att undvika att pollen kommer in.

  • När du tvättar dina kläder så är det bäst att torka kläderna inomhus och inte utomhus, eftersom att pollen fastnar i kläderna.

Vad händer i kroppen vid allergi?

När du blir utsatt för pollen så kommer ditt immunsystem att reagera. Så fort som systemet reagerar på pollen så bildas det allergiantikroppar i näsans och ögonens slemhinnor och detta gör i regel problemen betydligt värre. De allergiantikroppar som kroppen skapar kallas för histaminer och det är dessa som gör att vi får allergisymptomen som är besvärliga. Det är därför som antihistaminer fungerar så bra på just allergier och kan vara en livsnödvändighet under de värsta dagarna. Pollen allergi kan leda till allt från kliande, svullna ögon, rinnande näsa till allergi utslag. Det är viktigt att lära känna sin kropps signaler och vara steget före för att motverka allergiska reaktioner.

(Visited 4 times, 1 visits today)
Close